Lage prijzen bij de concurrenten, hoe ga je hier als ondernemer mee om?

Als ondernemer ben je continu bezig jouw bedrijfsstrategie aan te passen om de concurrent steeds een stapje voor te zijn en er voor te zorgen dat bestaande klanten niet weg zullen trekken. Eén van de meest gebruikte tactieken om voor nieuwe klanten te zorgen is om de prijzen omlaag te schroeven. Dit kan echter niet ondoordacht gebeuren omdat de onderneming deze financiёle “slag” wel zal moeten kunnen verwerken. Er zijn daarom ook weer eens een aantal manieren waar jij als ondernemen om kunt gaan met verlaagde prijzen bij jouw concurrenten.

Gaat het om een tijdelijke actie?
Veelal zijn prijsverlagingen tijdelijk en duren ze niet langer dan een paar weken. Het kan namelijk zijn dat de concurrent een partij goederen voordelig heeft ingekocht of dat ze nog wat restanten in hun magazijn hebben liggen die ze zo snel als mogelijk kwijt willen. Zulke tijdelijke acties kan je als ondernemer gewoon voorbij laten gaan om dat ze niet van lange duur zijn en komen de vaste klanten wel weer terug wanneer de actie afgelopen is. Als ondernemer wil jij je echter ook niet onbetuigd laten en dien je ook nieuwe klanten aan te trekken. Dit is een voorbeeld van een goede tijdelijke actie van een loodgieter in Eindhoven

Wat zijn jouw opties om prijsverlagingen door te voeren?
Zoals al eerder aangegeven kan je als ondernemer niet ondoordacht prijsverlagingen doorvoeren omdat het de hele onderneming in gevaar kan brengen. Er zin echter wel mogelijkheden die je wel degelijk kunt bekijken. Probeer wat diensten of producten tegen de kostprijs aan te bieden. Zo wordt alleen de winst (op korte termijn tenminste) beїnvloedt en zal de vergrote omzet als gevolg van een groter aantal klanten wel ervoor compenseren. Kijk ook eens even rond naar de mogelijkheden die jij ook hebt om kleine partijen onder de kostprijs te verkopen. Je geeft bij de reclame dan aan dat de actie geldig is zolang de voorraad nog strekt.

De kritische consument kijkt verder dan de prijs
De prijs van een artikel of een dienst is vaker niet doorslaggevend voor de kritische consument omdat het nog niets zegt over de andere eigenschappen zoals de kwaliteit en de bijhorende dienstverlening. Een actie waar er vaak een prijsverlaging wordt aangeboden, is om producten te verkopen zonder garantie. De lage prijs mag dan wel aantrekkelijk zijn, maar het ontbreken van garantie brengt wel grote risico’s met zich mee. Ook een service pakket met een goede klantenservice kan veel klanten alsnog overhalen toch voor een product of dienst van jouw onderneming te kiezen. Het belangrijkste hiervan is wel dat alles bekendheid moet gaan genieten en gaat de reclame hier een belangrijke rol spelen.

Voer een reclamecampagne dat zich richt op de sterke punten
Omdat elke onderneming zijn product of dienst als beste zal aanprijzen dien je alle aandacht te richten op de punten waar jouw onderneming wél voordeliger uitvalt, los van de prijs natuurlijk. Niemand wil een kat in de zak kopen en is de kwaliteit zeker iets wat je zal moeten aanprijzen. De klant betaalt graag wat meer voor een product dat kwalitatief beter in elkaar zit en dien je ook erbij te vermelden dat er aantrekkelijke voorwaarden zijn met betrekking tot de garantie. Gooi er ook wat leuke extraatjes bij zoals leuke reclameartikelen en de lage prijzen bij de concurrent zullen ineens minder aantrekkelijk lijken bij de klant.

Er zij gelukkig dus vele manieren waar je als ondernemer om kunt gaan met lage prijzen bij de concurrent. Voer wel de juiste reclame door te focussen op de vele positieve punten die jouw onderneming wel te bieden heeft zoals de kwaliteit, service en de garantie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *